Direktlänk till inlägg 18 juli 2008

Sala Silvergruva ...

Av Lena - 18 juli 2008 21:06


Gjorde en utflykt till Sala som ligger ungefär 4 mil från Västerås, åkte in till Sala Silvergruva, har inte varit där på många år, var runt lite och tittade på silversmide, i honungsboden och i sten- och mineralshopen, åkte ej ner i gruvan, har tidigare varit på visning där, var mycket intressant, guiden berättade bl a att man använde små ponnies som drog vagnarna med malm, de föddes i gruvan och dog där, kom aldrig ut i dagsljuset och blev till slut blinda, bedrövligt liv för de stackarna! Livet för gruvarbetarna var inte heller någon höjdare, fanns en massa krogar där arbetarna gjorde av med de pengar de tjänade, livet var nog inte så kul för de anhöriga kan jag tänka mig! Sätter in en bild på Kristinaschaktet:

 


Sedan åkte vi (Ove och jag) in till den gulliga och pittoreska staden Sala, är så mysigt där, åt god lunch på ett trevligt ställe, jag åt lax panerad i västerbottensost med kallrörd sås med dijonsenap, mums, älskar fisk i alla former och smaker! Sedan blev det besök i affären "Linneskåpet", gardiner, textil och prydnadssaker, design i massor, hittade inte det jag sökte, letade efter sovrumsgardiner och ett nytt överkast, var kanske inte rätta säsongen, kommer nog in mer till hösten!


 
 
Ruth

Ruth

18 juli 2008 23:24

Vilken trevlig resa. Att gå ner i en gruva skulle jag aldrig göra, fy vad otrevligt, kyligt och spöken är det säkert där också :-)
Alltid mysigt att äta ute, blir inte för ofta det sker, men när det sker så känns det lyx. Inte alltid man hittar det man letar efter när man går in i en affär, man får trösta sig med att man inte har förbrukat sina pengar utan har dom kvar i plånboken när man stänger dörren, det finns flera affärer en annan gång.
Ha nu en riktig fin helg.
Kram Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
agge

agge

19 juli 2008 09:34

Visst är Sala en underbar stad. Det är så vackert där med alla dammar och gamla bevarade hus. Jag har ju jobbat där tidigare som du kanske kommer ihåg.

Ha en fortsatt trevlig semester.

kram

http://agges.bloggagratis.se

 
Helene

Helene

19 juli 2008 17:42

Jag tycker att det är jättefint i Sala...mysigt.
Skulle nog kunna bo där faktiskt, på landet och ha lite djur......hmm....Irsta duger bra åt mig.
Bamse kram.

http://helenes.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

20 juli 2008 16:00

Hejsan!
Så mysigt det verkar vara i Sala. Jag börjar inse att vi har sett alldeles för litet av Sverige. De måste göras något åt!!!

Kul att höra att du också laddar hem ljudböcker till mobilen. Jag hade aldrig hört talas om det förrän jag fick erbjudandet från Buzzador. När de här frimånaden är över kommer jag säkert att utnyttja det då och då.
Ha en skön fortsättning på semestern!
Kram Ingrid

http://dagbok.stenstugu.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 30 juli 2011 10:01

En härlig vecka tillbringades hos min svägerska och svåger i Blekinge skärgård utanför Sölvesborg, deras sommarhus ligger så fint alldeles nära havet, det blev många härliga bad, trevlig samvaro med god mat och kortspelande samt inte minst långpromen...

Av Lena - 30 juni 2011 09:45

Sommaren inleddes med en kryssning till Riga och Lettland tillsammans med barnbarnet Sandra, hade jättekul i Riga, åkte först på en sightseeing med guide och sedan utforskade vi centrum med gamla staden själva under ett dygn, fanns så mycket vackra g...

Av Lena - 10 juni 2011 09:45


              Barnbarnet Sandra tog sin studentexamen på Ösby naturbruksgymnasium; nu utbildad travhästskötare m m, det var en riktigt härlig dag med solsken och blå himmel, underbart med alla finklädda ungdomar och all glädje hos dem och d...

Av Lena - 27 mars 2011 09:24

  I fredags kväll blev det Mia Skäringers show "Dyngkåt och hur helig som helst" på Västerås konserthus tillsammans med bästa väninnan Iréne..... det var verkligen en upplevelse, många skratt och till stor del mycket tragik och allvar, Mia är otrol...

Av Lena - 6 mars 2011 17:42

På tiden att jag får lite gjort här på min blogg, har ju varit stiltje som ni ju märkt länge!!!! Lovade ju någon bild från Irland, här kommer en...... och åter en ....             Sammanfattar höst och vinter här: Hösten inledde vi med...

Ovido - Quiz & Flashcards