Inlägg publicerade under kategorin Resor kors o tvärs

Av Lena - 19 oktober 2008 15:11

Kom hem igår kväll (natt) närmare 24.00 från Alassio i Italien, trött är jag, har packat upp det mesta och tvättat på f m, sedan varit ute på en snabbpromenad, ska strax läsa VLT som Ove hämtat hem från min svägerska Gudrun, hon har varit så bussig och sparat dagstidningar för mer än en vecka! Har tagit en del kort som jag inte laddat upp än men jag ska visa dem så småningom! Annars har det varit en toppenresa, italienarna är så vänliga och trevliga och maten ska man ju bara inte prata om, har gått upp minst 2 kg :o(, har ju varit fyra rätter på kvällen och gott vin därtill, har druckit rött vin och mått bra av det för första gången, när jag var yngre var rött vin detsamma som migrän! Blev inte något speciellt handlat, var så himla dyrt men vilka kläder de skyltade med och hade i affärerna, så elegant och tjusigt men de kostade ju därefter, typiskt!! Skriver mer en annan gång, känns i alla fall skönt att vara hemma!

Av Lena - 3 augusti 2008 18:58

Åker till Stockholm imorgon för några dagar imorgon, ska bli mysigt och trevligt hoppas jag, vädret är ju inte det allra bästa men det gör mig inte så mycket, hoppas bara att det inte blir regnväder hela tiden, finns mycket som jag vill kolla in där, imorgon ska jag i alla fall till Dockkliniken med min fina gamla docka som jag fick i julklapp som 3-åring, jag var så försiktig med mina grejjor så den är som ny utom det att resåren som håller huvud, armar och ben torkat ihop och gått sönder så jag hoppas det kan fixas under våra dagar i Stockholm!

Av Lena - 24 juli 2008 11:42

Gjorde en härlig tur till Ängelsberg tillsammans med våra vänner Irene och Stig, Englarro heter ett supermysigt café i gammeldags stil, finns även en butik med lite annorlunda designsaker, textil m m där, hittade ett fint vitt nyckelskåp där, drack kaffe och åt en räkmacka som hette duga på hembakat bröd, åkte sedan upp till Ängelsbergs bruk (utnämnt till världsarv) och mycket väl bevarat, tittade in på deras lilla bod och hittade en välkomstängel att hänga utanför ytterdörren, allt hantverk där är tillverkat av Ängelsbergsbor, väl värt ett besök där, kan rekommendera er det!

Sedan gick färden vidare till Västanfors hembygsmuseum i Fagersta, väl bevarade gamla byggnader, handelsbod och café m m där, en jättetrevlig dag tillsammans hade vi!

Av Lena - 20 juli 2008 21:13

Ja så är vi hemma igen efter att ha åkt från Askersund efter en god frukost och gjort ett uppehåll på hemfärden i Örebro och i Wadköping, där gamla hus från 1800-talet finns samlade och uppställda, i ett hus hittar man bl a Kronblom liggandes i kökssoffan med en broderad tavla på väggen ovanför "arbete är en krydda i tillvaron", Cajsa Wargs hus finns uppställt och rummen återskapade där också, hantverk; keramik, träsvarvare bl a, visar några bilder nedan!

En vy från en av gatorna med byggnader i Wadköping!

Nedan Kajsas kök återskapat!

Kajsa Wargs uppdukade middag!

Av Lena - 19 juli 2008 21:02

Åkte iväg på en tripp med bilen idag, Ove och jag, hamnade i Askersund efter att ha varit i Hallsberg och upplevt nostalgiska minnen där (är uppväxt där till 9 års ålder), när vi kom till Askersund som ligger några mil söder om Hallsberg i Närke visade det sig vara massor med tjusiga vrålåk där och även mopedgäng (typ 50-tal) m m och folk och liv överallt, jättetrevligt, ingen fylla utan allt var så glatt och seriöst, vi hittade också ett rum med frukost att hyra över natten, nedan några av skönheterna på plats:

Av Lena - 18 juli 2008 21:06

Gjorde en utflykt till Sala som ligger ungefär 4 mil från Västerås, åkte in till Sala Silvergruva, har inte varit där på många år, var runt lite och tittade på silversmide, i honungsboden och i sten- och mineralshopen, åkte ej ner i gruvan, har tidigare varit på visning där, var mycket intressant, guiden berättade bl a att man använde små ponnies som drog vagnarna med malm, de föddes i gruvan och dog där, kom aldrig ut i dagsljuset och blev till slut blinda, bedrövligt liv för de stackarna! Livet för gruvarbetarna var inte heller någon höjdare, fanns en massa krogar där arbetarna gjorde av med de pengar de tjänade, livet var nog inte så kul för de anhöriga kan jag tänka mig! Sätter in en bild på Kristinaschaktet:

Sedan åkte vi (Ove och jag) in till den gulliga och pittoreska staden Sala, är så mysigt där, åt god lunch på ett trevligt ställe, jag åt lax panerad i västerbottensost med kallrörd sås med dijonsenap, mums, älskar fisk i alla former och smaker! Sedan blev det besök i affären "Linneskåpet", gardiner, textil och prydnadssaker, design i massor, hittade inte det jag sökte, letade efter sovrumsgardiner och ett nytt överkast, var kanske inte rätta säsongen, kommer nog in mer till hösten!

Av Lena - 29 maj 2008 17:09

Lägger in en bild med utsikt från balkongen från den lägenhet vi hyrde på Playa de Palma på Mallorca, tyvärr så hade jag inte med min digitalkamera utan det blev en bild tagen med mobiltelefonens kamera! Läget var ju jättebra på hotellet och vi hade såå skönt .... men tyvärr regnade det och åskade några dagar, hade enligt guiden på bussen mellan hotell och flygplats vid hemresan inte regnat så mycket under en vecka på Mallorca under den tid de mätt upp nederbörden så då passade vi ju på att åka förståss! :o)

Blev ju varsin San Fransiscodrink på balkongen, läskande och gott!

Av Lena - 19 maj 2008 13:23

Är drabbad av resfeber just nu, har packat en resväska full med kläder och prylar, precis som jag brukar så blir det alldeles för mycket nerpackat, har så svårt att avgöra hur mycket jag har användning för :o) ett problem är också vad jag ska resa i, det ska bli frost inatt, så det blir till att bylta på sig, Arlandabussen går 03:05 från stationen här i Västerås och vill det sig illa kan vi bli ståendes länge om bussen är sen brr!!

Vi ses om en vecka ungefär, ha det så bra alla och sköt om er!